Mittwoch, 7. April 2010

Noter til ”Gakkede gangarter, vilde vitser, rallende råb” af Beth Juncker

”Gakkede gangarter, vilde vitser, rallende råb” af Beth Juncker

http://www.ism.dk/Temaer/sociale-omraader/Boern-unge-og-familie/Dagtilbudsomraadet/Dagtilbud/Paedagogiske-laereplaner/Documents/Gakkede%20gangarter.pdf

Pædagogiske læreplaner i småbørnspædagogikken – Leg, læring og udvikling som centrale målsætninger. Kan det forenes? De kommende læreplaner skal også omfatte kulturelle udtryksformer og værdier. Ødelægger pædagogisk tilrettelagte aktiviteter børns egne måder at ”lære på”? Er det det læreplaner går ud på? At børns egen læring gennem leg ikke for så meget rum som de voksnes tilrettelagte aktiviteter med pædagogiske målsætninger? Eller kan de 2 perspektiver går hånd i hånd? --- det synes jeg da godt de kan! Ikke enten eller, men både og. Jeg synes det kommer an på hvordan læreplaner bliver omsat.

Kulturelle udtryksformer er ikke lige med børns kulturelle udtryksformer. Det omhandler ikke kun de klassiske kunstneriske udtryksformer, som man godt kan finde i småbørnspædagogikken (højtlæsning, sange, billedkunst, teater osv.) Spørgsmålet er: hvad er børns kultur? Børnekulturbegreber: kultur for børn, kultur med børn OG kultur af børn! De første 2 punkter er klart, men hvad er så det sidste punkt? Det betyder børn er i kulturen, skaber den aktiv og ikke kun skal indlæres kultur. Børns kultur omfatter alle udtryksformer de anvender i hverdagen for at give mening her og nu.

Børns kultur. Hermed menes de kulturelle udtryk, børn frembringer i deres egne netværker dvs. hvad man med en samlebetegnelse kunne kalde deres legekultur. Det omfatter mange forskellige genrer.

Børn er lige fra starten omgivet af erkendelsesmæssige muligheder som de aktive bruger. Børn er ikke en tom rygsæk der bare skal fyldes op af de voksne og heller ikke et stykke ler, der udefra bare skal formes til den har den rigtige form.
Børnekultur er ikke længere et socialisationsfelt, men et æstetisk felt. Det indebærer en sensitiv erkendelse gennem formgivning af følelser og sanser.
Æstetiske mønstre: vittighedsmønstre, fortællemønstre og legemønstre.

De nye medier er en vigtig kilde for børnene, fordi de her over tværs af aldersgrupperne kan give udtryksformerne videre uden voksen overvågning. Og hvor kan de udfoldes? På gaderne, i familierne, i institutionerne osv. Her kan man finde dem. Og det meningsfulde ved de æstetiske processer er formgivningen og det sociale samvær.

Børns kultur omhandler hvordan de kan tilegne sig de kulturelle udtryksformer, genrer osv. Børnekultur handler om de æstetiske udtryk, som er med til at inspirere og kvalificere børns egne kulturelle processer.

(Betingelser, forslag til arbejdet, hvordan skal den voksne være, hvad skal børn have ret til at møde osv. ---- se de sidste sider af teksten.)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen