Dienstag, 4. September 2012

DKK 1-1 Fokus på kommunikation


1:1 Sæt fokus på kommunikationen i dine omgivelser
Iagttag og fortæl om situationer, hvor kommunikationen lykkes godt, dvs. positivt skaber en god stemning, en (overraskende) vending i en positiv retning, ny forståelse eller fællesskab.[1]
 
Person X arbejder på et hjem for anbragte børn. Efter arbejdet virker han ofte som om han slet ikke er der endnu. Som om en hel masse ting beskæftiger ham endnu. Så spøger jeg ind til, hvordan dagen er gået og om der er sket noget særligt. Så begynder han at fortælle hvad der skete, hvad der gik skidt i dag eller særlig godt og jeg lytter meget opmærksomt, holder øjenkontakt og giver ham tid til at komme af med alle sine tanker. Ind imellem spørger jeg fx ”Og hvad tror du var årsag til at X reagerede på den måde?” eller ”Hvad gjorde det med dig, da X reagerede så voldsomt?”.
På den måde kommer han rundt om hel masse ting, for dem sagt, kommer af med sine tanker og følelser, reflekterer over det skete og får drøftet det med sig selv og lidt med mig. Bagefter virker han lettet og afslappet og vi kan starte vores aktiviteter ud fra et godt udgangspunkt.
 
 
 
 
Reflekter over, hvad der sker her.
 
 
Person X kommer lige fra arbejde og er følelsesmæssigt og med sine tanker endnu på arbejde. Jeg kan fornemme på ham, at der er noget i vejen. Min tolkning er, at der sikkert er sket noget på arbejde, som han måske gerne vil komme af med. Dette behov kender jeg både fra mig selv eller fra andre. Der kan være ting man har behov for, at komme af med eller drøfte dem med andre. Bagefter er man måske bare lettet, har reflekteret over det skete eller bare fået dem ud af hovedet.
Så jeg tilbyder ham en samtale og rammer hans behov. At min tolkning var rigtig hænger sikkert både sammen med, at jeg kender ham, sit liv og sin livssituation meget godt, vi har et tæt forhold til hinanden og jeg godt kender dette behov, hvis der er sket noget på arbejde man gerne vil komme af med. Min rolle er i den situation bevidst valgt med fokus på at være den mere lyttende part, komme med spørgsmål der giver anledning til refleksion og slet ikke situationsbedømmende. Vi for begge noget godt ud af det. Hans behov bliver opfyldt, vores forhold bliver tættere og vi kan med god stemning starte det planlagte. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Iagttag og fortæl omvendt om situationer, hvor kommunikationen mislykkes eller afbrydes.
 
 
2 Personer jeg kender sidder sammen og snakker. Jeg kommer til og de afbryder deres samtale. Jeg synes situationen er ubehagelig og jeg formoder, at de enten ikke vil inddrage mig i deres samtale eller endnu værre, at de lige har talt dårligt om mig. Jeg spørger, hvad de lige har talt om, men jeg for kun utydelige svar, så jeg går med en dårlig følelse og er lidt sur, fordi jeg føler mig bekræftet i, at de talte dårlig om mig.
(At de 2 kun talte om min fødselsdag – det fik jeg først senere at vide.)
 
 
 
 
Jeg møder en ny person, vi begynder en lille samtale og han rykker fysisk meget tæt på mig da han taler med mig. Denne nærhed er meget ubehageligt for mig, jeg indtager en lukket og defensiv kropsholdning og ser at jeg hurtigt kan afbryde samtalen for at ”flygte”.
 
 
 
Hvad skaber disse situationer?
 
 
Misforståelser og forkerte tolkninger af den anden part, overskridelse af den usynlige kropslige komfort zone eller også manglende kendskab til den anden.
 
 



[1] Der kan her være tale om den type praksisfortælling, man kalder vendepunktfortællingen (Birkeland, 2004).

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen