1:3 Et spørgsmål om menneskesyn
|
Hvilke
erfaringer har du med de to skitserede menneskesyn?
Hvor
stammer erfaringerne fra?
Jeg synes, at man møder
det mekaniske menneskesyn mange steder.
På det medicinske
område, hvor man går til lægen, fordi man har det skidt. Lægens diagnose er
bakteriel infektion og man for antibiotika for at gøre noget ved årsagen og
dermed løses problemet. I hvilken sammenhæng man fik den bakterielle
infektion, hvilke faktorer der var i spil er ikke af stor betydning bare man
kan behandle årsagen.
Eller på det (gamle)
psykologiske område, hvor man også blot skulle finde årsagen for at kunne
løse problemet.
Hvad er med den meget
urolige og forstyrrende dreng i klasseværelset? Han for i dag meget nemt
stillet diagnosen ADHD og dermed er sagen fra bordet. At måske også lærens
undervisningsmetode eller andre faktorer har indflydelse på drengens adfærd –
det behøver man ikke undersøge nærmere – han har jo diagnosen ADHD. Måske
skulle han hellere skifte skolen…
Hvad med skolesystemet?
Er det ikke lagt ud på, at det er lærerne, der planlægger og tilrettelægger
undervisningen for at børnene kan udvikle sig? Og læreplanerne, der foregiver
emnerne? Politikkerne, der angiver retningen for individets udvikling…er det
ikke et mekanisk menneskesyn der ligger bag?
Når jeg tænker på det
systemiske menneskesyn, så kommer jeg i tanke om den nyere psykologiske
orientering, der lægger meget mere vægt på kommunikation og inddrager
individets sociale fællesskab, familiestrukturer osv. ------ Hvor man fx arbejder
med hele familien, inddrager alle medlemmer i deres egne, men også den store
forandringsproces. Der er ikke længere tale om et isoleret problem, man lige
finder en linear løsning til, men der er tale om mange forskellige faktorer,
der tager indflydelse på individets udvikling.
Hvis jeg forestiller mig
en familie, der har store problemer med sit barn, så ville den mekanisk
orienterede tænkning i mine øjne være, at man fokuserer på arbejdet med
barnet, fordi barnet har og er problemet.
Ville man derimod
undersøge, hvad der fører til barnets adfærd og lægger fokus på arbejdet med
hele familien (samarbejde hen imod, at alle kan leve sammen med hinanden
under deres egen præmisser) så har det for mig systemisk karakter.
|
Hvad
kan få pædagogen til at handle ud fra det mekaniske menneskesyn, selvom
vedkommende har det systemiske menneskesyn som ideal?
Jeg tror det mest
nærliggende er, at det altid er nemmere at søge ”fejlen” hos andre og ikke
ved sig selv. Hvis der kun er fokus på individet, så kan fejlen kun ligge
der. Hvis jeg derimod inddrager andre strukturer og mulige faktorer, så
bliver jeg også nød til, at se kritisk på mine egne handlinger og måske
bliver jeg så nød til at ændre noget der.
Indsigten, at den egne
lille handling måske kan være med til, at ændre det ”store og hele” kan være
forskrækkende.
Og systemisk tænkning og
handling kræver mere åbenhed og ligestilling eller anerkendelse overfor
andre, overfor nye ideer og muligheder og mere ærlighed overfor sig selv.
Det er også mere
tidskrævende at se på det store og overveje hvad der har indflydelse på den
ene lille del, end at man bare søger fejlen hos individet.
Det kan i mange tilfælde
også være nemmere og hurtigere, at man som pædagog forgiver
løsningen/retningen for klienten, end at man samarbejder med klienten hen
imod, at han selv finder sin egen løsning – der indebærer så nemlig også, at
det måske ikke er det jeg i forvejen har tænkt mig som rigtig eller hvad jeg
generelt synes ville være den bedste vej.
|
Donnerstag, 6. September 2012
DKK 1-3 menneskesyn
Abonnieren
Kommentare zum Post (Atom)
Hej Chrissy
AntwortenLöschen- Bare dette for at fortælle dig at jeg har været forbi din blog :-) Og læst dine indlæg
Dejligt at se, at du arbejder omhyggeligt med aktiviteterne*S*