Montag, 30. Mai 2011

Opgave C - nr.1

Jeg har gjort mig mange overvejelser, hvordan man kan bruge arbejdet med Paint.Net i den pædagogiske praksis.
Jeg kunne fx godt forestille mig, at bruge Paint.Net i forbindelse med billedmanipulationer efter ture, fælles oplevelser, udflugter o.l.
Målgruppen kan variere lige fra børnehavebørn til unge, der er anbragt i et hjem. Forskellen er her kun hvor meget brugerne selvstændigt kan arbejde med programmet dvs. hvor meget pædagogen bliver nød til at lave.
Så for at kunne præsentere tanken, der ligger bag bedre, prøvede jeg at anskueliggøre det vha. mine private billeder fra den sidste Berlintur. Min ven tjente som forsøgskanin, der sættes ind i disse erindringsbilleder. På denne sjove og kreative måde kan man oparbejde udflugten og skabe en anden slags erindringsbilleder. For hvem kender ikke det: man har været på tur eller ferie, lavet en hel masse billeder af huse, gader osv. men når man er hjemme igen bruger man dem ikke til meget. Når man så senere kigger på den slags billeder, så sker der ikke meget emotionelt. Men hvis man efter turen bruger disse billeder til kreative manipulationer, så opstår der sjove billeder man fx kan sætte op eller man kan sætte dem i en bog eller mappe og skrive sin egen lille historie dertil, hvor man måske kan blande det reale med det fiktive.

-----------------Sådan kunne det se ud------------------------------------


"Jeg har været med på en tur til Berlin. Det var et helt weekend vi har været der og vi sov i en sød lille pension. Vi har været meget rundt i byen for at se på alle de spændende ting. Vi har fx været på et skib, hvor jeg tog et billede af en af mange broer.
Det er mig på denne bro :)



Her kan man se 2 utrolig store tårne...der bevæger hen mod hinanden, men godt jeg er til stede - det skal jeg nok bremse :)



Og helt ærligt - midt i byen mødte jeg en isbjørn, men heldigvis var den sød nok så den fik lige et stort kram, men den lugtede altså lidt... :)



Vi har også været på besøg i Sea Life, hvor jeg faldt ned i et af de meget store akvarier! Ja, hvad skal jeg sige? Jeg var meget heldig, fordi disse fisk ikke var sultne og da jeg nu alligevel var våd gjorde jeg det bedste ud af det - jeg tog en svømmerunde på en fisk :)



Det var et fantastisk trip til Berlin, hvor jeg så en hel masse og mødte nye folk, men de 2 her - de var altså lidt mærkeligt..."

3 Kommentare:

  1. Jeg synes det er sjove billeder du har lavet og ideen med erindringsbilleder er bare god.

    AntwortenLöschen
  2. Hej Chrissy

    Rigtig godt, at du gør dig overvejelser omkring, hvad man kan bruge et photobehandlingsprogram til i pædagogisk arbejde. - Og måske kunne man blive overrasket over, hvor meget forskellige pædagogiske målgrupper "selv" kan finde ud af at arbejde med PaintNet, hvis de får den rigtige vejledning.

    - På et tidspunkt, havde jeg en studerende, som fra start veg meget tilbage fra at arbejde kreativt med medier. Men, da hun var blevet en habil bruger af PaintNet (og andre programmer), sagde hun, at hun altid havde betragtet sig selv som meget lidt kreativ i forhold til at tegne, spille musik osv. - Arbejdet med disse nye programmer havde givet hende en helt ny "værktøjskasse", som gjorde, at hun nu også kunne udfolde sig kreativt og endda synes, at det var både ret sjovt og at det hun lavede var "OK".

    - Det har jeg tit tænkt på: At vi(pædagoger) måske på denne måde også kan være med til at give forskellige målgrupper nye "værktøjskaser" til kreativitet......

    På et tidspu

    AntwortenLöschen